Javor Kórus és Borbély Mihály

„Énekeljetek az Úrnak új éneket…”

A szentendrei Javor kórus és Borbély Mihály (szaxofon) közös koncertje különleges zenei csemegét ígér. Műsoruk gerincét a „Sentandrejska slava” liturgiához kapcsolódó zenei anyag alkotja, amely minden évben augusztus 19-én felhangzik a szentendrei Preobrazsenszka templomban. E sok évszázadon át öröklődött, bizánci eredetű, majd barokk és romantikus szerzők által megújított vokális tradíció sajátossága, hogy a művek megszólaltatásánál hagyományosan őrzi azt a népinek nevezhető előadásmódot, mely a templomi kántorizálásra és a szabadabb, kötetlenebb népi dallamképzésre jellemző, ugyanakkor a sokévszázados ószláv nyelven szólal meg.

A szerb ortodox liturgia hagyományosan a „capella”, a templomban a szertartásokhoz hangszer sohasem társul. Ezért számít különlegességnek a nép- és világzene, a jazz és a kortárszene területén egyaránt otthonosan mozgó Borbély Mihály közreműködése, aki szaxofonjával hol kommentál, hol az antifonikus gyakorlatot folytatva kérdez vagy válaszol, összeköti a tételeket vagy egyszerűen csak érzelmeket tolmácsol, műfaji határokat nem ismerő módon.

A Javor kórus 1989 telén Szentendrén alakult meg azzal az elsődleges céllal, hogy a magyarországi szerb ortodox kórusművészet gazdag hagyományát kövesse és ápolja. Nevét az 1902-ben alapított és a második világháborúig működő hírneves szentendrei szerb vegyeskarról vette fel, melynek repertoárján a liturgikus vokális zene mellett világi (romantikus) művek is szerepeltek. E példát követve a kórus repertoárjában világi énekek, népdalok is helyet kaptak. A kórus tagjai közép- és idősebb korú férfiak Szentendréről és a környező településekről, Pomázról, Budakalászról.

A kórus vezetője Brczán Miroszláv, aki tagja a nemzetközileg ismert és elismert magyarországi délszláv folkegyüttesnek, a Vujicsics Együttesnek is. A Javor kórus jelenleg az egyetlen (talán az utolsó) magyarországi szerb ortodox kórus. Előadásmódját, hangzását az előd kórusok iránti feltétlen és tudatos hagyománytisztelet jellemzi, hiszen legfontosabb célja e kiveszni látszó helyi egyházzenei örökség megőrzése. Országszerte ismert, templomi kórusként rendszeresen tesz eleget a különböző hazai egyházközösségek meghívásainak illetve külföldön is többször vendégszerepelt. Népdalrepertoárjával a Vujicsics Együttes kíséretében számos koncerten és rádiófelvételen is részt vett. 1997-ben a Szerb Ortodox Egyház Szent Püspöki Szinódusa a kórusnak a Szent Száva Érdemérem második fokozatát adományozta.

Borbély Mihály zenei tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta klasszikus klarinét, illetve jazz szaxofon szakon. A Vujicsics együttes alapító tagja, emellett a nép- és világzene, a jazz és a kortárszene területén egyaránt tevékenykedik, együttesvezetőként (Borbély Műhely, Quartet B, Balkán Jazz Project, Borbély-Dresch Quartet), különböző formációk (Binder-Borbély duó, Eastern Boundary Quartet, László Attila Quintet, Oláh Kálmán Szextett) tagjaként vagy szólistaként. Számtalan lemezfelvételen közreműködött, Európa-szerte, az USA-ban, Mexikóban és Ausztráliában koncertezett. Vezető magyar zenészek mellett olyan világhírű muzsikusokkal dolgozott, mint Paul Bley, Steve Coleman, Trilok Gurtu, Tony Lakatos, Herbie Mann, Bob Mintzer, Michel Montanaro és nemzetközi „Vents d’Est” zenekara, Zbigniew Namyslowski, Saxophone Summit (Michael Brecker-David Liebman-Joe Lovano), Arnie Somogyi „Improvokation“, Jiri Stivin, ROVA Saxophone Quartet.

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.